Selasa, 15 Mac 2011

KEJUARAAN ALL ENGLAND 2011 LEBIH BERMAKNA ~ DATUK LEE CHONG WEI


Kejuaraan Datuk Lee Chong Wei di Kejohanan Terbuka All England  2011 pada 13.3.2011 lebih bermakna kerana lawannya pada kali ini adalah Lin Dan dari negara China yang merupakan musuh tradisinya digelanggang  yang selalu mengeciwakan Datuk Lee Chong Wei untuk memenangi sesuatu kejohanan.




Persembahan Datuk Lee Chong Wei pada kejohanan All England ini juga membuktikan semangat jati untuk menaikkan nama negara dapat mengatasi ketangkasan dan persembahan Lin Dan yang nampaknya pada kejohanan kali ini kurang mantap.Datuk Lee Chong Wei pula bijak mengambil kesempatan untuk menundukkan pemain gagah China disamping semangat tinggi untuk mempertahankan kejuaraan All England pada tahun lalu , 2010.



Pada kejohanan All England kali ini, Datuk Lee Chong Wei tidak pernah kalah dalam setiap set dan tidak pernah sekali pun bermain dalam 3 set pada peringkat awal hingga ke separuh akhir.Kemenangan Datuk Lee Chong Wei kali ini lebih bergaya kerana menumpaskan Lin Dan dengan 'straight set' 21-17 dan 21-17.Beliau dapat menyerap serangan Lin Dan serta kurang memberi ruang untuk Lin Dan membalas serangan.
Berbanding pula dengan Lin Dan yang terpaksa bermain tiga set diperingkat separuh akhir dengan pemain dari negara Jerman.Seandainya Datuk Lee Chong Wei bertarung tiga set ketika berlawan dengan Lin Dan ada kemungkinan kejuaraannya pada malam itu juga terkubur kerana Lin Dan adalah merupakan pemain taktikal yang sukar ditandingi. sekiranya bermain dalam tiga set.




Walaubagaimanapun sekalung tahniah kepada Datuk Lee Chong Wei mengharumkan nama negara kerana dapat menjadi juara pada kali ini serta dapat mempertahankan kejuaraan All Englandnya pada tahun lalu dimana beliau menewaskan seorang lagi pemain negara Jepun iaitu Kenichi Tago.



Faktor kemenangannya pada malam itu juga adalah kemenangan bagi penyokong-penyokong Malaysia  kerana sokongan kuat mereka yang tidak henti-henti memberi perangsang dan semangat juang kepada Datuk Lee Chong Wei.Terima kasih dan sekalung tahniah juga buat penyokong-penyokong Malaysia, sesungguhnya kejayaan ini juga adalah kejayaan rakyat Malaysia....






    

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...