Sabtu, 30 April 2011

MASJID INDIA IPOH


Masjid India Ipoh terletak di Jalan SP Seenivasagam (Jalan Clayton), Ipoh berhadapan dengan Padang Bandaraya Ipoh berdekatan dengan Sekolah Menengah Kebangsaan St.Michael, Ipoh.Sebuah Masjid untuk kegunaan orang-orang Islam terutamanya untuk India Muslim.Walaubagaimanapun Masjid ini terbuka juga untuk orang Islam dari keturunan lain untuk menunaikan fardhu solat di situ.

Didalam kawasan masjid juga ada sebuah madrasah untuk pelajar mengaji dan bersekolah untuk mendalami pengajian Islam yang ditadbir di bawah kelolaan Ahli Jawatan Kuasa Masjid dan semasa aku ke situ baru-baru ini aku difahamkan bahawa dana untuk pengajian madrasah itu banyak disumbangkan oleh masyarakat India Muslim yang berada dan ahli-ahli perniagaan India Muslim.

Bangunannya memang indah dan cantik serta kemas bercirikan binaan Masjid dari Negara India dan di dewan solat masjid ini memang menarik dihiasi dengan pelbagai ukiran dan marmar yang cantik.Semasa aku bersekolah di St.Michael's Instution, Ipoh pada tahun 1971 hingga 1976, aku dan kawan-kawan sentiasa ke masjid ini untuk menunaikan fardhu sembahyang.Pada bulan Ramadhan pula kami sentiasa sahaja diberi kanji nasi (bubur lambok) untuk bekalan berbuka puasa.

Kini aku masih lagi menggunakan masjid ini untuk bersolat sekiranya aku ada urusan di St. Michael, Ipoh atau berada di persekitaran.Sesungguhnya masjid ini banyak minyimpan kenangan semasa aku di alam persekolahan menengah yang lalu dan tidak dapat dilupakan sepanjang hayat.




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...