Isnin, 29 Ogos 2011

SUMBANGAN BAKTI


Pepatah orang tua ada berkata  langit tidak selalu cerah .Hari ada kalanya terang, ada tikanya mendung, panas bersilih ganti dengan hujan.Bumi juga ada tikanya ribut, adakalanya tenang, ada ketika banjir dan kemarau.Begitu juga dengan laut ada pasang surutnya, ada hari airnya berombak kecil dan ada masanya pula laut bergelora dan bergelombang.

Dalam kehidupan manusia juga adakalanya bernasib nasib baik dan ada juga yang bernasib malang. Pendek kata nasib seseorang bukan boleh di tentukan , Oleh itu kita harus beringat-ingat sebelum kena kerana ibaratkan roda berputar adakalanya kita di atas, dan tidak mustahil satu hari kita pula di bawah.

Janganlah apabila kita berada di atas kita terlalu bangga dan sombong sampai tak nampak orang di bawah.Bila kita berada di bawah barulah kita tahu betapa peritnya ketika itu.Memang wajarlah perumpamaan Melayu yang berkata jika kita berada di puncuk gunung janganlah sesekali lupa rumput di bumi.

Kekayaan wang ringgit dan harta bertimbun yang Allah kurniakan kepada kita bukanlah hak mutlak kita, itu semuanya di pinjamkan Allah kepada kita dan tidak salah kita membantu kepada yang kurang berada.Mudah-mudahan sumbangan kita itu akan mendapat ganjaran berlipat ganda dari Allah Subhanawata'ala.

Kita perlu memandang dan menjenguk saudara mara, melihat sahabat handai dan menengok kawan, rakan dan jiran tetangga yang berada di sekeliling kita.Jika mereka hidup susah apalah kiranya dibantu serba sedikit bagi meringankan kesusahan yang dialami mereka.Hulurlah sumbangan apa yang patut dan termampu oleh kita.

Begitu juga seandainya ada golongan yang di timpa musibah, sakit, kemalangan atau kematian, tidak salahnya kita membantu dengan sedikit wang ringgit, simpati, pertolongan tenaga, nasihat dan memberi semangat kepada mereka untuk lebih tabah menghadapi dugaan hidup.

Kesusahan dan pelbagai musibah yang menimpa bukanlah di pinta namun ia tetap terjadi juga.Marilah kita berdoalah kehadrat Allah agar melimpahkan rezeki kepada mereka supaya hidup mereka akan menjadi lebih baik dan sempurna.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...