Ahad, 28 Ogos 2011

SYAWAL HADIR MU KU SAMBUT


Datangnya 1 Syawal bulan kemenangan dan kesyukuran untuk umat Islam yang berjaya berperang dengan hawa nafsu dan menahan lapar dahaga di bulan Ramadan sudah tentu disambut dengan perasaan gembira.

Tanggal 1 Syawal umat Islam meraikan hari raya yang dinamakan Hari Raya Aidifitri, Hari Raya Fitrah, Hari Lebaran, Eid Mubarak atau pun lebih dikenali sebagai Hari Raya Puasa.Pada hari itu mereka akan ke masjid untuk sembahyang sunat aidilfitri.

Pada hari raya ini keluarga, saudara mara, sahabat handai akan berkunjung antara satu sama lain meraikannya bersama-sama sambil bermaaf-maafan mengeratkan jalinan tali persaudaraan dan merapatkan lagi hubungan kekeluargaan.

Semoga hari raya disambut secara yang diharuskan mengikut kemampuan dan berhemah, sederhana serta elakkan perbelanjaan yang terlampau dan membazir.Apa yang dibimbangi selepas hari raya mereka terpaksa berhutang pula.


Janganlah pula hari raya disambut dengan cara yang bertentangan dengan hukum Syara' dengan melakukan perkara-perkara maksiat dengan segala macam hiburan melampau dan pergaulan yang melanggari batasan hukum agama dan adat budaya.

Di samping itu ada juga yang mengadakan pesta minum arak
berjudi dan sebagainya bersama kawan-kawan.Mereka rasa inilah hari kebebasan mereka tanpa menyedari cara ini telah jauh tersasar dari ajaran agama dan adat budaya.

Maka rugilah setelah penat berpuasa, berlapar dahaga dan ibadat yang berlipat ganda, tiba-tiba pada hari raya aidilfitri seolah-olah amal ibadat yang dilakukan di bulan puasa itu dilupai.Maka sia-sialah amal ibadat yang dilakukan semasa berpuasa.
 

Seolah-olah hari raya merupakan acara pelepas nafsu geram selepas tersekat di bulan Ramadan.Janganlah hendaknya kemenangan yang diperolehi dalam bulan Ramadan itu terlalu mudah tertewas di awal Syawal dan hari-hari yang mendatang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...