Jumaat, 3 Februari 2012

BERMULA DARI PANDANGAN MATA


Apabila mata bertentang lidah kelu untuk berkata, maka lahirlah rasa kasih dan sayang membara dihati membara di jiwa.Semakin hari semakin mendalam rindu membelai perasaan.Angan dan lamunan sentiasa bermain di fikiran hingga tidak tertahan lagi lalu terjalinlah satu ikatan yang dinamakan perkahwinan.

Setelah berlangsung penyatuan itu maka terbinalah alam rumahtangga yang hendaknya selalu membahagiakan kedua pasangan.Oleh kerana tautan kasih kedua pasangan maka lahirlah tanda bukti cinta bertandang di jiwa kedua pasangan dengan hadirnya seorang pewaris yang dinamakan cahayamata.

Maka beruntunglah memperolehi cahayamata yang akan menyerikan lagi kehidupan di atas muka dunia dengan suara tangisan manja dan tawa anak kecil yang dibelai dan diasuh dengan manja dan mesra.Setelah cahayamata itu semakin membesar dari alam bayi ke alam kanak-kanak.

Kemudian menjadi remaja seterusnya menjadi dewasa lalu menempuh pula dunianya dengan kejayaan hidup.Oh alangkah beruntungnya jika anak yang dilahirkan itu pula mengenang jasa kedua ibubapanya dan negara.Di samping melaksanakan tanggungjawabnya yang utama terhadap kebesaran agamanya.

PANDANGAN MATA MENGENALI DIRI

Kekadang kita lihat sinar mentari pagi amat cerah sekali namun belum tentu cahayanya cerah hingga ke petang, ada tikanya mendung bertandang lalu hujan di sebelah petang turun dengan lebatnya.Di hulu sungai air yang jernih mengalir menyusuri tebing tidak semesti airnya akan jernih sampai ke muara, mungkin menjadi keroh sebelum sempat sampai ke kuala.

Hari yang redup bukanlah ukuran bagi sebenarnya keadaan cuaca yang baik sepanjang hari, jika langit di litupi sedikit awan dan angin sentiasa bertiup tenang maka kita akan rasa selesa, tapi bukanlah sentiasa begitu sepanjang masa, ada waktunya cuaca terasa panas berbahang seandainya bayu tidak berhembus dan cahaya mentari terpancar terus tanpa awan melindungi sinarannya. 

Selalu kita melihat tasik yang luas membiru nampak airnya tenang di sebelah permukaan, tetapi adakalanya sesekali berkocak juga, arus di bawahnya mungkin laju tak seperti tenang di mata memandang.Begitulah juga laut yang terbentang sudah pasti selalu berombak bagai tersusun gerak gerinya namun kekadang bergulung dan bergelombang dibadai ribut menggila.


Manusia juga tidak terlepas dari mengalami keadaan begitu, suka duka adalah mainan kehidupan.Hari ini kita senyum, ketawa dan gembira, belum pasti esok kita akan rasa bahagia seperti biasa, entah derita bertandang,Janganlah kita berbangga dan mendabik dada dengan kehebatan dan keangkuhan diri, mungkin suatu hari kita pula terkena bencana hingga menangis tidak terkata..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...