Isnin, 18 April 2011

KE NEGERI KEDAH 20.3.2-11 - 22.3.2011

dalam perjalanan


Pada 20.3.2011 yang lalu, aku telah diarahkan berkursus di Pendang Lake Resort, Pendang, Kedah. Aku telah pergi bersama 3 orang lagi staf dan seorang pemandu.Pada hari itu kami pergi menaiki kenderaan Pajero pejabat.Sepanjang perjalanan kami bersembang sesekali bergurau senda untuk mengelakkan dari jemu ketika di dalam perjalanan.Suara kami bersembang kadang kala lebih nyaring dan riuh dari bunyi radio yang dipasang oleh pemandu sesekali aku mengarahkan pemandu agar tutup sahaja radio kerana bersembang lebih menghiborkan.



di Tasek Raban
di Tasek Raban, Lenggong


Dari Tapah kami menyusuri lebuh raya PLUS dan berhenti di Perhentian Simpang Pulai kerana beberapa staf ingin melepaskan hajat yang tersimpan.Beberapa minit berehat kami meneruskan perjalanan. Sebelum sampai ke Perhentian Sungai Perak, aku mencadangkan kepada pemandu agar keluar ikut Kuala Kangsar kerana bosan berada di lebuhraya yang sesak dan mengarahkan pemandu agar mengikuti jalan lama Kuala Kangsar, Grik hingga ke Kedah.









Sebelum sampai Pekan Lenggong kami berehat sebentar di Tasek Raban, walaupun aku telah biasa di tempat itu namun ada staf yang tidak pernah lagi menjejakkan kaki di situ.Di situ kami sempat bergambar.Selepas beberapa minit aku meminta pemandu membawa  aku kerumah bapa mertua untuk menziarahi ibu dan bapa mertua ku di Kampung Changkat Berangan, Lenggong.Setelah melepaskan lelah dan dahaga kami meneruskan perjalanan dan singgah makan tengahari di Restoran Ikan Bakar Tasek Raban.



             Menyelusuri Sg Petani
Menara Alor Setar di waktu malam


Sesudah makan tengahari kami terus sahaja meluncur menyelusuri Pekan Lenggong dan Grik kami berhenti rehat di Sik, Kedah.Beberapa minit selepas itu kami meneruskan semula perjalanan ke Sungai Petani dan terus masuk Lebuhraya PLUS untuk ke Pendang melalui Alor Setar.Kami sampai di Pendang Lake Resort pada jam 7.00 malam, walaupun berkeadaan letih namun perjalanan kami memang menyeronokkan.Setelah makan malam dan menunaikan fardhu Maghrib/Isyak kami bersiap-siap untuk ke Alor Setar.Sungguh lama aku tidak ke sana hampir 3 tahun.




di Pendang Lake Resort
bersama Abas Jamaluddin kawan sekolah 1971-1976


Pada keesokan hari 21.3.2011, kami memulakan kursus dan berakhir jam 5.00 petang, selepas itu aku menghubungi kawan semasa bersekolah di St.Michael, Ipoh pada tahun 1971-1976 iaitu saudara Abas Jamaluddin yang telah lama menetap di Pendang.Jam 5.45 petang beliau telah sampai ke kediaman ku dan mengambil aku untuk minum petang di Pendang.Jam 7.00 malam aku minta izin untuk pulang ke kediaman kerana pada malam itu ada kelas pada jam 8.00 malam.Pada malam itu Abas datang  lagi tetapi kelas ku belum berakhir, dan Abas telah pulang ke rumahnya.



masjid zahir diwaktu malam
Balai Nobat diwaktu malam


Pada 22.3.2011 pagi-pagi kami telah keluar untuk siri lawatan ke Pokok Sena, dimana aku berkesempatan pergi menziarahi kawan ku semasa aku bertugas dalam Anak Syarikat di Bengkel RISDA Fleet Pokok Sena yang berdekatan dengan Pejabat RISDA Pokok Sena.Sesi taklimat dan lawatan bermula sehinggalah jam 12.30 tengahari.Selepas makan tengahari kami pun bergerak pulang ke Perak.
 

di rumah adik ipar ku di Merbok Laguna, Sg Petani


Dalam perjalanan pulang aku sempat mengambil gambar-gambar melalui tingkap kenderaan.Sampai di susur keluar Sungai Petani, aku minta pemandu agar singgah berehat sebentar di rumah adik ipar ku di Merbok Laguna.Selepas beberapa minit dirumahnya kami meneruskan perjalanan pulang.Kami berehat sebentar di Perhentian Bukit Merah kerana minum dan makan serta menunaikan fardhu sembahyang.Setelah selesai kami meneruskan perjalanan tanpa berhenti dalam cuaca hujan dan aku sampai di Bidor lebih kurang jam 9.00 malam dalam kelesuan namun hati ku puas kerana telah lama aku tidak pulang ke Kedah negeri ayahku sendiri.



  

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...