Isnin, 15 Ogos 2011

PERAGUT


Emmm ... setiap hari ada sahaja berita orang kena ragut di radio, telivisyen dan akhbar.Ada yang sampai koma dan ada juga yang mati akibat diragut.Kasihan orang yang kena ragut kerana selalunya mereka bukanlah orang yang begitu berada kadangkala hanya itu sahaja wang ringgit untuk perbelanjaan harian yang ada, habis diragut sehingga ada yang diragut itu menerima kesan trauma yang amat dalam jika mereka diragut dan tercedera dalam kejadian itu.

Bayangkanlah jika ibu itu hanya ada wang setakat itu untuk membeli setin susu untuk anak kecilnya yang kelaparan, tiba-tiba diragut, bayangkan apakah kesan kepada anaknya yang menanti kelaparan di rumah.Kejam  dan zalim sungguh perbuatan mu wahai peragut.Tidakkah ada di hati anda sedikit kasihan belas pada orang yang telah kau ragut itu.

Entahlah geram amat hati ini pada peragut itu yang ambil kesempatan jalan mudah memperolehi wang ringgit tanpa memikirkan kesan dan akibat  perbuatan keji mereka.Cubalah bayangkan seandai yang diragut itu adalah ibu, kakak, adik dan keluarga sendiri, adakah anda tidak marah dan geram.Sebelum melakukan kerja terkutuk itu fikirlah semasak-masak dan sedalam-dalamnya.

Berapa ringgit yang diperolehi dari hasil ragut jika dibandingkan dengan perasaan atau kemalangan yang timbul akibat perbuatan ragut anda itu.Kerja meragut yang anda lakukan itu belum tentu anda dapat kesenangan dan ketenangan abadi.Jiwa anda juga berada di dalam ketakutan kerana kata orang sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

Bayangkan juga jika anda tertangkap jerangkap besilah tempat yang sesuai untuk anda belum lagi kena pukul atau dihentak orang, oleh itu mengapa harus meragut.Tidak memberi apa-apa keuntungan pun pada masyarakat.Malulah kerana malas berusaha mencari hasil yang halal sehingga terpaksa melakukan perkara yang haram, dimanakah maruah mu.
 
Jika pun anda berjaya meloloskan diri dari tangkapan pihak berkuasa atau orang ramai setelah melakukan perkara keji itu namun ingatlah anda juga akan menerima pembalasan dari Allah dan akan diragut juga akhirnya pada suatu masa nanti dengan ragutan yang amat pedih dan menyakitkan dari malaikat maut.Fikir-fikirkan dan insaflah....





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...