Selasa, 26 April 2011

SEHARIAN KU DI BANDAR DI RAJA KUALA KANGSAR



Walaupun aku selalu ke Bandar Di Raja Kuala Kangsar, namun aku sesekali sahaja dapat merakamkan potret di sana, namun pada hari ini 25.4.2011 aku berkesempatan berurusan di Kuala Kangsar sempat juga aku merakam potret tempat-tempat indah di dada bandar dan di kawasan persekitarannya.Cuaca pada hari itu amat panas di sebelah pagi hingga ke waktu tengahari.Akan tetapi pada sebelah petangnya cuaca mendung dan sesekali gerimis dan hujan curah turun tetapi cuma sekejap dan kemudiannya menjadi panas semula.





.Seperti selalu aku ke bandar tersebut tidak pernah lepas untuk meluangkan masa untuk bersiar-siar di Cempakasari kerana di situ menjadi tempat tumpuan orang ramai berkunjung tanpa mengira usia.Mereka ke sana ada yang bersiar-siar, berehat, beriadah dan anak-anak mengambil kesempatan bermain-main di taman permainan yang disediakan.


pokok getah tertua di Malaysia


Beberapa minit selepas itu aku mengambil peluang untuk menyelusuri Bandar Di Raja Kuala Kangsar untuk merakam potret-potret sejarah yang terhidang untuk pandangan mata.Memang menarik bandar ini yang telah diperindahkan dari semasa kesemasa.Laluan sesak hanyalah di dua batang jalan  utama dalam pusat bandar.Laluan-laluan lain di persekitaran tidaklah begitu sesak.




Aku juga tidak melepaskan peluang pada hari ini dengan mengunjungi Bukit Chandan yangmana terletaknya Istana Bukit Chandan tempat bersemayam Seri Paduka Baginda Sultan Perak.Begitu juga dengan bangunan sejarah seperti Masjid Ubudiah, Istana Kuning dan lain-lain lagi.Istana Kuning telah dijadikan Muzium Di Raja.Hasrat aku untuk meninjau barang-barang pamiran di raja pada hari itu tidak kesampaian  kerana ditutup untuk kunjungan pelawat atas sebab pengemaskinian dan pembaikan.




Setelah meninjau-ninjau kawasan persekitaran dan merakam beberapa gambar, aku bergerak ke Galeri Sultan Azlan di Bukit Chandan, walaupun selalu berkunjung ke situ namun inilah pertama kalinya aku dapat masuk dan melihat barang-barang pamiran kepunyaan Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibuddin Shah.Aku menghabiskan masa hampir 2 jam, boleh dikatakan setiap ceruk dan ruang aku jejaki.Puas rasanya dapat melihat semua barangan tersebut yang amat bernilai dan bersejarah.







Selesai sahaja tinjauan aku di Galeri tersebut, aku pun menaiki kenderaan bergerak untuk pulang. Dalam perjalanan pulang aku sempat juga mengambil potret kereta perisai dan kapal terbang pejuang Skyhawk yang diletakkan ditempat-tempat strategik di dalam bandar untuk tatapan umum barang sejarah yang pernah digunakan oleh Angkatan Tentera Malaysia.Entah bila lagi aku akan dapat berkunjung  ke Kuala Kangsar.Hati ini bagai digamit untuk berkunjung lagi ke sana.






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...