Ahad, 14 Ogos 2011

PENGAJARAN


Hidup di dunia sekarang perlu banyak bersabar, hidup ini juga seperti dalam pelayaran jika tidak pandai menongkah selalunya kecundang hanyut dan terkapai-kapai dibawa ombak ganas dan badai, silap-silap karam ke dasar lautan yang dalam.

Ada tikanya kita juga perlu cermin diri dan menilai betapa perlunya kita bermuhasabah terutamanya setelah tersalah langkah untuk kita aturkan semula perjalanan hidup kita agar lebih lurus dan berjalan dengan baik dan teratur.Sekira tersilap langkah tidak salah kita berundur.

Begitulah dengan maruah diri belum tentu kita dapat mempertahankan maruah yang ada, adakalanya tanpa kita sedari maruah kita ada yang tercalar dan tercarik sedikit sebanyak kerana kelemahan diri yang perlu diperbetulkan.

Tercarik koyak rabak maruah bukan dapat ditemukan atau ditampal, dan dijahit dengan mudah.Apa yang perlu dijaga, kita jagalah sebaik-baiknya.Agar maruah kita tidak terus menjadi terusan tercalar, tercarik dan koyak.

Marilah kita menjaga sebaik-baiknya maruah diri dan tidak melakukan kesalahan dan kesilapan lagi seperti berselimut kain batik tarik ke ke atas nampak di bawah, tarik ke bawah nampak di atas.

Lebih elok maruah kita dijaga seperti berselimut dengan batik panjang agar dapat menutupi seluruhnya diri, sekurang-kurangnya boleh menjadi kesedaran dan pelajaran persediaan ketika mati apabila diselimutkan orang sebelum dimandi dan dikafankan.

Kesilapan kita dalam menjaga maruah diri agar tidak berterusan dan berulang.Segala kejadian mencalari, mencarik dan yang menjatuhkan maruah diri diinsafi.Kecelaruan ini perlu dijadikan ikhtibar dan pengajaran.



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...