Sabtu, 30 April 2011

BANDARAYA IPOH MENYIMPAN KHAZANAH WARISAN NEGARA



Bandaraya Ipoh adalah ibu negeri Perak Darul Ridzuan. Ipoh mendapat namanya dari pokok Ipoh.Pada masa lampau Ipoh membangun kerana kekuatan aktiviti perlombongan bijih timah.Kini Bandaraya Ipoh telah berkembang begitu pesat dengan pelbagai aktiviti perniagaan dan bangunan-bangunan baharu telah banyak tumbuh seperti cendawan sele[as hujan, namun bangunan warisan lama yang bernilai sejarah masih lagi tegak tersegam untuk disaksikan oleh generasi demi generasi khususnya penduduk Ipoh, Negeri Perak, Malaysia dan dunia.


pokok Ipoh

Pokok Ipoh ini terdapat di hadapan Stesyen keretapi Ipoh merupakan simbol bagi Bandaraya Ipoh. Ipoh memperolehi namanya dari pokok Ipoh sejenis tumbuhan yang mempunyai getah yang beracun.Digunakan oleh kaum asli untuk dibubuh dihujung damak sumpit semasa memburu binatang.




Stesen keretapi Ipoh yang tersergam indah dan masih kukuh.Disamping menjadi stesen keretapi di sini juga terdapat  Hotel Majestic yang masih beroperasi.Dahulu hotel ini terkenal dengan nama Hotel Station. Peralatan di dalam bilik hotel tersebut juga memang antik.Semasa menginap di hotel itu diri kita bagai berada dalam masa yang lampau dari penggunaan lif hinggalah katil dan perabutnya yang berunsur masa lalu.





Dewan Bandaraya (Bandaran) Ipoh memang cantik dan masih tersergam, sebuah bangunan lama yang tiada bandingan nilai sejarahnya.Pelbagai aktiviti masih berjalan di sini.Terletak di hadapan stesen keretapi Ipoh berhampiran Pejabat Pos lama dan Masjid Sultan Idris Shah Kedua.





Bangunan lama Pejabat Pos Malaysia memang cantik bangunan lama ini masih kukuh dan tegap.Sebelum Pejabat Pos baharu dibina disinilah orang ramai berurusan.Kemudian bangunan ini dijadikan pula Pusat Pelancungan Negeri Perak.Terletak di belakang Dewan Bandaraya (Bandaran) dan berhampiran Masjid Sultan Idris Shah Kedua.



Sekolah Menengah Kebangsaan St Michael, Ipoh terletak di Jalan SP Senivasagam (Jalan Clayton), Ipoh adalah salah sebuah bangunan sekolah yang tertua di Bandaraya Ipoh.Terletak berhampiran Masjid India, Ipoh, Padang Bandaraya dan Perpustakaan Tuan Abdul Razak.



Masjid Sultan Idris Shah Kedua walaupun Masjid ini dibina dalam tahun 60an namun masjid ini menjadi tumpuan orang Islam menunaikan fardu solat dan aktiviti pengajian Agama Islam.Terletak berhampiran Pejabat Pos lama, Dewan Bandaraya (Bandaran) dan stesen keretapi.



    



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...