Khamis, 9 Jun 2011

LAMPU TRAFIK MENYUMBANG BAKTI



Lampu Trafik kini bukan sahaja menjadi lampu kawalan trafik semata-mata tetapi juga telah menjadi penunjuk arah ke majlis-majlis tertentu khususnya majlis perkahwinan yang akan dilangsungkan di sesuatu tempat yang telah ditetapkan oleh tuan rumah untuk memudahkan para tetamu dan jemputan untuk menghadiri majlis tersebut dengan lebih senang.


Selalunya lampu trafik ini terletak di persimpangan jalan atau yang berada di susur keluar dari lebuhraya yang merupakan tempat strategik dan pasti akan dilalui oleh kenderaan para tetamu dan jemputan.

Oleh kerana majlis perkahwinan banyak diadakan pada masa tertentu maka nama kedua-dua pengantin tersebut akan dipaparkan, tarikh majlis berlangsung dan nombor telefon untuk dihubungi akan dilekatkan di tiang lampu trafik, dengan cara ini para jemputan atau tetamu dapat mengesan tempat majlis yang ingin mereka tuju.

Kebiasaannya penunjuk hala rumah pengantin akan ditampal pada tiang lampu trafik pada malam hari sebelum upacara majlis berlangsung pada keesokan harinya dengan pelbagai bentuk dan gaya menarik perhatian.


Pada musim cuti atau pada masa yang tertentu tidak hairan papan kenyataan kertas itu akan di tampal mengikut susunan dan ada yang berlapis-lapis dengan papan kenyataan majlis yang telah berlangsung tetapi masih terlekat dan tidak ditanggalkan oleh mereka yang terlibat.


Oleh kerana itu juga akan  menyusahkan orang lain pula yang ingin menggunakan tempat itu, dan terpaksalah mereka menanggal atau menampal notis terbaharu pula.


Ada masa tiang lampu trafik itu penuh dengan tempelan notis usang dan terbiar dengan tempelan notis perkahwinan yang telah dimamah cahaya matahari dan ditimpa hujan.


Adakalanya bercampur pula dengan iklan perkhidmatan Ah Long yang menawar pinjaman berisiko kepada pelanggan.Ini tidak termasuk iklan tawaran kerja seperti tukang membaiki kerosakan paip 'plumber', tukang besi membuat gril, serbis pembaikan barangan letrik, perkhidmatan andaman pengantin dan sebagainya.


Sekali terpandang seolah-olah tiang lampu trafik menjadi tempat pengiklanan perniagaan.Walaupun cara ini berkesan tetapi sekiranya terlalu banyak iklan akan mencacatkan pemandangan tiang lampu itu hingga menyakitkan  mata memandang.


Tidak hairan juga kadangkala terlalu ralit meneliti iklan atau berminat mendapatkan sesuatu perkhidmatan pemandu akan mengambil masa berhenti seketika walaupun lampu trafik telah pun bertukar hijau hingga menyebabkan pemandu di belakang membunyikan hon atau memberi isyarat lampu.


Tidak hairan  ada juga berlaku kemalangan kecil kerana sikap pemandu yang terleka membaca iklan tidak berbayar itu.Bila berlaku kemalangan di persimpangan jalan ini akan menyusahkan pengguna jalan raya yang lain kerana sikap pemandu yang tidak beretika itu.

Walaubagaimanapun khidmat lampu trafik itu tidak jemu memberi sumbangan bakti Di samping itu tiang lampu trafik turut berjasa untuk menyenangkan pengunjung, para tetamu dan para jemputan untuk sampai ke destinasi majlis perkahwinan atau majlis lain dengan lebih mudah dan senang.


Tanpa kita menyangka bahawa bakti tiang lampu trafik juga dapat menyambung kasih ikatan persaudaraan dan jalinan hubungan persahabatan, kawan dan rakan yang akan turut serta di majlis bersejarah kedua mempelai pada hari tersebut.






4 ulasan:

phytohystrix berkata...

salam,

dalam sunnguh pemerhatian tw.. :) x perasan ttg prkara2 mcm ni,yg nmpk kecil tp penting.. :)

TOKWAN MATARUN berkata...

w'salam...
idea dtg masa tw keluar dr tol ipoh selatan... penuh ngan iklan perkahwinan mlgnya tw x bwk kamera... nanti bila senang tw ambil gambarnya.. memang hebat tiang trafik light tu... tgk le kalo ada lagi...

phytohystrix berkata...

hihi..ok tw! :)

TOKWAN MATARUN berkata...

terima kasih fatin... walaupun jauh di Australia masih sudi membaca blog tw... kini jauh pun dah terasa dekat amat !!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...