Selasa, 19 April 2011

SEBENTAR DI KOTA BELANDA PULAU PANGKOR





di jeti Lumut


Pada 24.3.2011 aku berkesempatan ke Pulau Pangkor dengan rakan setugas ku Tuan Haji Mohammad Hassan bin Isa.Sudah lama rasanya aku tidak berkunjung ke Pulau Pangkor kerana kesibukan ku.Kami ke Pulau Pangkor tidaklah berhajat untuk mengelilingi Pulau tersebut hanya sekadar untuk ke pekan Pulau Pangkor dan ke Kota Belanda sahaja kerana kesempatan masa yang tidak begitu mengizinkan.Lagipun aku telah beberapa kali menjelajah Pulau Pangkor sebelum ini.



Pekan Pulau Pangkor


Semasa berlepas dari jeti Lumut tidak ramai yang berada di dalam feri dan bilangan penumpang boleh dikira dengan jari.Setelah sampai ke jeti Pulau Pangkor kami terus sahaja minum pagi di sebuah gerai dan berjanji akan singgah untuk makan tengahari menikmati kesedapan lauk baharu hasil tangkapan nelayan.Setelah bersembang beberapa minit dengan taukeh gerai tersebut kami pun pergi ke Kota Belanda yang tidak begitu jauh.Aku bercadang untuk ke sana dengan berjalan kaki sahaja tanpa mahu menyewa motorsikal.

Kota Belanda

Kami berjalan dalam keadaan santai dan mengambil masa lebih kurang setengah jam untuk sampai di situ.Walaupun aku pernah ke situ namun aku tidak pernah merakam gambar, maka pada hari  itu aku nekad untuk bergambar di sana.Aku dan Haji Mohammad Hassan berehat dan meninjau kawasan di situ lebih kurang 1 jam sahaja.Hanya beberapa orang pelancong dari luar negara sahaja yang berkunjung.

Di Kota Belanda


Selepas berehat panjang dan merakam gambar di Kota Belanda itu kami pun berjalan kaki pulang ke Pekan Pulau Pangkor dan singgah semula ke gerai makanan yang kami janji untuk menikmati makan tengahari.Walaupun masakannya biasa bagi kami namun terasa sedapnya akan lauk yang dimasak kerana ikannya adalah ikan baharu dinaikkan dari laut.

batu bersurat  Belanda


Sebelum berangkat pulang ke Lumut kami sempat juga membeli makanan laut untuk dijadikan buah tangan.Walaupun masa ke Pulau Pangkor amat singkat namun aku terasa puas sekali.Pulau Pangkor telah banyak perubahan, pembangunan dan tempat menarik untuk dikunjungi.Semasa di dalam feri hati ku bagai digamit untuk berkunjung lagi.


  

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...