Rabu, 9 Mei 2012

MENITI HARI KALA SINAR ADA SURAMNYA


Amboi cantiknya saujana mata memandang pagi ini tika mentari tersenyum setelah terjaga dari lenanya di ufuk timur perlahan-lahan naik ke langit dari celah-celah gunung ganang sambil menyinar cahaya lembut lagi menyegarkan, sambil membiarkan embun seketika di hujung rumput dan daun-daun di pohon.

Burung beraneka jenis turut menyanyi riang dan berterbangan ke sana sini.Begitu juga hati insan yang di lamun rindu, resah, sepi dan duka terasa bahagia menyingkir sepi dan derita yang menyandar di jiwa.Bayu dingin sesekali menyentuh kulit, sejuknya terasa menusuk dan mencengkam ke tulang.

Langit kelihatan cerah, gunung terserlah biru, menambahkan lagi nyaman dan keindahan suasana di waktu pagi. Setelah mentari naik menggalah ke dada langit maka terasa sinarnya terik membakar kulit.Begitu juga rumput di padang mula terasa haus, dan pohon-pohon kayu seakan layu terasa bahang panasnya.

Di samping itu mentari menyejat air di lopak, sungai, tasik dan laut membawa wap-wap itu menuju udara, akhirnya membentuk awan putih bertompok.Tanpa di sangka tiba-tiba awan putih bertukar mendung kelabu, langit biru dan bersih bertukar hitam.Hari yang cerah menjadi suram dan kelam.

Guruh di langit gempita berdentum dan kilat bersabung bagai menyembur api menggegar bumi.Bayu lembut bertukar angin deras dan kencang sesekali bagai bersiul mengundang ribut.Pohon-pohon yang melambai pada mulanya sudah tidak keruan dan tidak tentu hala mengikut pusaran dan putaran mengikut arah tiupan angin yang semakin buas.

Daun-daun hijau, kuning dan kering berterbangan lalu jatuh berselerak ke tanah.Tiba-tiba hujan turun mencurah kasar dan lebat, kadangkala berhenti, kemudian bersambung dari tengahari ke petang sehinggalah membawa ke malam.Hati yang resah bertambah parah, jiwa pilu semakin terharu dan perasaan rindu bertambah pilu.

Air bertakung di lembah-lembah dan kampung, sungai membuak menghentam tebing sehingga laluannya sebak menyebabkan banjir.Maka hilanglah seri pada hari itu yang di sangka panas hingga ke petang tetapi hujan di tengahari, petang dan kini masih renyai menjelang malam.Namun terpaksa di terima atas kehendak Allah Semesta Alam.

Meniti masa pada hari-hari yang dilalui belum pasti kita sentiasa berada dalam tenang, senang, bahagia dan gembira, begitulah juga cuaca pastinya terdapat berbagai keadaan adakalanya cerah, terang, redup, gelap, panas, mendung, gerimis dan hujan yang lebat hingga mengakibatkan sungai dan aliran deras menghentak dinding tebing lalu hakis dan rebak runtuh dibawa air.

Sungai tidak mampu lagi mengalirkan arusnya menjadi sebak dan membuak mengakibatkan musibah banjir menenggelamkan tanah-tanah landai dan lembah.Pohon kayu dan rumpai habis tenggelam, akar semakin tidak kuat bertahan lalu tersembam, bujur lalu bersama derasnya limpahan banjir yang deras landaannya.Surutnya air bergantung kepada keadaan cuaca jika hujan tidak turun lagi.

Jika mentari panas rembang berbahang belum tentu terang seharian, adakalanya mendung pula bertandang disangkakan panas hingga ke petang, tetiba hujan pula turun di tengahari.Ada masanya menyangka hujan akan turun kerana langit mendung gelap, kelam dan mendung, guruh serta petir tak henti bersabung riak berdentum sehingga menggegar alam, lalu air di tempayan dicurahkan tiba-tiba hujan pula tidak menjadi, tempayan kosong tidak berisi.


Begitulah juga ombak di laut, adakalanya nampak berombak tenang, bergelora, bergelombang, dan badai menerjah batu-batu pejal dan menerjah pasir berderai lerai di pantai dirempuh sang ombak menggila hingga terhakis di telan ke dasar laut.Buih yang terapung-apung mundar mandir ke hulu kehilir, ke tengah ke tepi seperti tanpa tujuan dan tiada haluan tersendiri terapung di bawa ombak deras dan bergulung-gulung, ke tengah tak sampai ke hujung pun tidak, entahkan terus berderai, entah lenyap entah kemana.


Bayu yang bertiup tenang membelai dedaun dan pepohon belum tentu sentiasa menyaman dan menyegarkan tubuh badan, adakalanya bertukar kencang menjadi ribut mematahkan dahan-dahan, menumbangkan pohon, malah memberi kebinasaan dan merosakkan harta benda dan segalanya.Mungkin juga ribut yang dijangka menjadi taufan menggila melanda tiba-tiba bertukar bayu selembut kapas menyapa hari menyegarkan alam semesta, tersenyum pepohon dan burung dan unggas kehilangan resah terus sahaja menduga sayap menduga angin.

Peredaran hari juga pun tidak sentiasa terbit mentari terang dari pagi, berbahang di tengah rembang, bila tiba petang teriknya beransur kurang, sehinggalah senja menjelang, tika mentari mula merangkak berlabuh untuk beradu, maka malam pula menjelma belum tentu lagi bulan terbit mengambang menerangi malap malam.Adakalanya bulan mula terbit tiba-tiba pudar dilindungi awan diliputi mendung.Sudah tentu malam menjadi suram, kelam dan gelap.Bintang-bintang menyala berkerlipan bagaikan kunang-kunang berterbangan malam turut menyepi bersembunyi dari penglihatan.

Maka gusar, sedih dan pilu sang pungguk mengharapkan hibanya hilang mendayu bulan, tiba-tiba menjadi bertambah merana, duka lara serta berhati luka kerana kegelapan malam tidak mengizinkannya untuk menyapa sang bulan purnama, entah berapa lama harus menunggu di pucuk kayu menantikan bulan mengambang semula mengharapkan awan berarak lalu, mungkin sehingga ke dini hari atau hampir ke pagi, kesejukan bermandi embun, jika nasib tidak menyebelahinya kemungkinan juga disirami hujan sehinggalah terbit mentari.

KELAM DI BAYANGAN SILAM

Hati entah rasa merindu pun tidak, hendak dikatakan tidak merindu pun tidak.Apa pasal pun aku tak tahu terjadi ketika dan saat ini, namun tinggal berseorangan begini tiada teman bicara, menambah resah gelisah di jiwa merintih pilu, sunyi, sepi dan sedih.Sesuatu yang tak pasti apa yang hendak ku katakan pada seseorang insan yang disayangi.Tiba-tiba ku rasakan sedemikian tidak dapat ku katakan mengapa.

Adakah kenangan lama yang berlalu amat menyentuh hati ini dan kekadang hingga terbawa kenangan pengalaman lama ke episod baru.Apa yang aku rasa adakalanya kenangan pengalaman pertama lebih manis dari pengalaman kali kedua, ada tikanya pengalaman kali kedua lebih manis dari kenangan pengalaman pertama, ada waktunya tiada perbedaan antara kenangan antara keduanya, sama-sama terasa akan pahit manisnya.


Mungkinkah terjadi untuk menambah pengalaman dan rasa agar memperolehi pengalaman ketiga yang mungkin akan membawa kenangan yang lebih manis.Atau mungkin datangnya lebih pahit dan memahitkan sepanjang hayat.Harapan di hati jika ia bertandang pun, moga datanglah kebahagiaan dan keceriaan menyuntik rasa manis berpanjangan di dalam kehidupan sebelum tibanya saat kematian.

BERSYUKUR

Salam bermula dengan Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh kepada semua pembaca yang beragama Islam dan Salam Sejahtera untuk sahabat yang bukan beragama Islam.Bermula langkah kita di waktu pagi ini dengan penuh keceriaan dan kebahagian hendaknya seperti sinaran mentari senyum menyinar di setiap pelusuk alam.

Adalah diharapkan kesihatan dan rezeki kita hari ini dilimpahi kesejahteraan dan keberkatan dari Allah Subhanawata'ala., Tuhan bagi sekelian alam.Walaupun ada kalanya awal pagi sudah mendung dan turun hujan gerimis, panas atau ribut petir hingga ke senja dan malam, tidaklah bermakna kita jua turut merintih seperti cuaca yang menangis.

Anggaplah sesuatu yang di datangkan Allah itu penuh dengan rahsiaNya jua,Segala pemberian Allah itu adalah rahmat kepada sekelian makhluknya yang sentiasa bersyukur.Baik dan buruk segalanya adalah dalam pengetahuan Allah.Kita sebagai makhluk perlu menerima anugerah Ilahi dalam apa jua bentuk sekalipun.

Dalam keadaan apa pun kita terima sahaja rahmat Allah, walau panas dan hujan kita saling saling bergantungan dan memerlukan keduanya.Petir, ribut dan musibah memerlukan kesabaran dan ketabahan menghadapinya.Hidup ini adalah diibaratkan roda yang berputar, adakalanya kita berada di atas, begitulah ada masa kita di bawah.

Andainya kita sedang berada di atas maka beringat-ingatlah agar kita tidak mudah alpa, agar pada ketika kita turun ke bawah, kita telah bersiap sedia dan tidak berasa terlalu kecewa.Usahlah di kesalkan dengan apa yang berlaku sesuatu yang buruk kiranya ada, namun kekuatan dan ketabahan hati menempuh dugaan dan ujian Allah amatlah penting.

Sekiranya kita rebah dalam hidup hari ini tidak semestinya kita akan rebah selamanya, bangunlah serta insaflah, akan kelemahan diri untuk kita bangun.Jika kita berada di dalam keadaan lemah tanpa berusaha maka pincanglah perjalanan kita di dunia.Kita perlu yakin setiap usaha yang baik dan gigih akan membuahkan kejayaan.

Allah sentiasa memberi hidayatnya kepada orang yang berusaha dan sentiasa mensyukuri nikmatnya.Dalam menjalani kehidupan sehari-hari  kita sentiasa perlu mempunyai semangat kekuatan diri diiringi dengan kejatian iman serta keteguhan hati berusaha dan bertawakal menempuh segala ujian yang terpaksa kita lalui.


Usahlah hanya menyerah sahaja pada nasib yang yang belum pasti menyebelahi diri kerana Allah tidak akan mengubahnya selagi kita tidak berusaha untuk mengubahnya.Jika kita mempunyai keyakinan Insya Allah kita akan beroleh kejayaan.Akhirnya marilah kita berdoa ke hadrat Allah agar hidup kita sentiasa beroleh kejayaan dan kesempurnaan...





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...