Sabtu, 17 September 2011

HUBUNGAN TERLARANG


Terdapat segelintir kisah para isteri yang beragama Islam yang sanggup mengikut lelaki lain untuk dibawa kemana-mana untuk menghibur hati atau kerana perasaan cinta terhadap lelaki  selain suaminya.Perlakuan ini amatlah buruk sekali dari segi peradaban beragama dan adat resam.

Malah terdapat yang sanggup diusung hingga ke keranjang tanpa memperdulikan dosa besar yang mereka lakukan kerana nafsu serakah dan godaan syaitan demi mencari kepuasan, keseronokan dan cuba mencari kebebasan.Ini amatlah bertentangan dengan hukum agama Islam.

Walau apa pun alasan yang diberi kebanyakannya adalah kerana ketidak puasan nafkah batin ataupun membalas dendam terhadap suami dan ada yang berkahwin tanpa rasa cinta terhadap suaminya atau perkahwinan yang bukan pilihan sendiri.Mereka juga sanggup melakukan perkara yang songsang dan keji ini.

Jika nafsu serakah telah menghantui fikiran beginilah jadinya manusia akan terus hanyut melakukan budaya jijik tanpa menjaga kesucian hubungan tali perkahwinan yang sah.Seandainya hidup isteri tidak memperolehi kebahagian dan kepuasan dari suami ini bukanlah satu jalan pintas untuk menduakan suami.

Masih ada jalan yang boleh diambil untuk mengelakkan perkara buruk itu dari berlaku.Perkara ini amatlah tidak bermoral malah lebih teruk dari nusyuz terhadap suami.Mereka sanggup berlakon taat setia pada suami tetapi melakukan perkara yang hina ini di luar pengetahuan suami.

Kedapatan yang hanya berpura-pura mencintai suami tetapi hatinya adalah untuk orang lain.Ingatlah seorang isteri dalam apa keadaan wajib mentaati suami selagi perintah suaminya tidak bertentangan dengan ajaran Islam.
Para isteri wajib memelihara maruah diri dan juga menjaga amanah dan maruah suami.

Mengenai tanggungjawab seorang isteri terhadap seorang yang bergelar suaminya boleh difahami daripada Sabda Ra
sulullah SAW yang bermaksud : “Sekiranya aku (boleh) menyuruh manusia menyembah manusia nescaya aku akan menyuruh isteri menyembah suaminya.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...