Rabu, 27 Julai 2011

DENDAM SENYAP

Kita sering tertipu dengan dendam dalam diam, terperdaya dengan kata-kata dan pengakuan kerana orang juga pandai dan sengaja mengiyakan cerita, mengaku janji setia, menganggok kepala bersetuju sahaja tetapi ada cerita lain di sebalik dan di sudut hatinya.

Kita sering ditipu oleh mata, kita mudah terlalu percaya pada kata-kata merdu berirama di telinga, bibir bagai bermadu kata tetapi di hati mencaci hina, memaki hamun, walaupun bibir tersungging senyum memikat menyebabkan kita terlena pada dendam dalam senyap.

Kita sering mengandaikan seseorang itu mendengar kata, kita ingat kita sentiasa diingat dan dipuja, kita menduga semua orang dapat kita pujuk rayu, orang patuh mendengar arahan dan bicara namun kita lupa pada keikhlasan dan ketulusan seseorang yang hanya bermain wayang di depan mata.

Kita sering tidak ingat bahawa manusia ada mempunyai mata, telinga, mulut dan rasa.Kita tidak sedar manusia mempunyai hati dan akal fikiran.Semuanya kita leka seronok bercerita tetapi orang menilai diri kita, kebaikan dan keburukan kita.Membuat kita hanya seronok tanpa mengetahui diri dipermainkan sahaja.

Kita sering alpa dengan senda gurau, kita tidak pandai menilai hati sahabat dan kawan, rakan dan taulan, adakalanya mereka berpura-pura kerana sempit akal fikiran, kabur pada penglihatan maka kita tewas dalam penilaian, keikhlasan kita belum tentu orang menerima seadanya.



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...